V lidském životě je velmi potřebné, že má člověk nějaké koníčky. Pokud se člověku poštěstí spojit je se zaměstnáním, je to ideální stav. Jedním z těch šťastlivců je v DigiDay Czech manažer prodeje Jiří Výpala. Ohromný fanoušek do moderních technologií, ale také do japonského anime. Není to tak dlouho, co se vrátil z dovolené v Japonsku, tudíž se vyloženě nabízelo oba jeho koníčky probrat a podívat se na jejich styčné a body, i na to, jak se mohou přenést do jeho práce. Více v následujícím rozhovoru:
Nedávno jsi trávil dovolenou v Japonsku, jak jsi tu zemi vnímal coby fanoušek anime a technologií, překonala tvá očekávání? Nebo jsi naopak čekal víc?
Japonsko skutečně předčilo má očekávání, ať již jako fanouška anime nebo technologií. Na anime tématiku je nejpopulárnější čtvrť Akihabara, kde na vás všude koukají bannery a poutače s LED osvícením, a vy nevíte kam dřív skočit. Když se rozhodnete zajít do obchodu náhle zjistíte že může mít i 10 pater, a v každém naleznete cosi jiného. Technologicky jsou Japonci jinde. Mají osobité značky a perfektní design – futuristické fény, televize s nejštíhlejším rámečkem, co jsem kdy viděl a mohl bych dlouho pokračovat…
Japonsko je známé coby technologická velmoc, dá se to tam poznat opravdu na každém kroku?
Bez diskuze. Na každém kroku vyskakuje nějaká reklama. Mají tak široké využití LED panelů, že dokonce kamiony mají LED návěs, na kterém běží reklama. Produkty, co jsem měl možnost vidět i vyzkoušet, jsou výrazně sofistikovanější a u hodně z nich máte pocit, že dorazily z daleké budoucnosti.
Jak vidíš rozdíl mezi digitalizací japonských a tuzemských měst? Máme se co učit, nebo jak jsi to navnímal?
Myslím si, že tuzemská města se mají hodně co učit. Nemám sice zdání jak to v Japonsku dělají ohledně spotřeby elektřiny, ale tam co nesvítí – vlastně neexistuje. LED panely jsou všude. Některé firmy mají svého maskota, který “pobíhá” na panelu a vysvětluje zákazníkům, co v daném obchodě, a ve kterém patře, najdou. Osvětlení budov permanentně láká lidi. Stačí jen zvednout hlavu, a nevíte kam dřív skočit, protože vše působí nadmíru zajímavě a lákavě.
Přinesl jsi si z dovolené nějaké nápady, které by jsi rád implementoval do své práce v DigiDay?
Určitě, ale vzhledem k tomu, že Japonsko je stát s vlastní hlavou a u nás EU často centrálně řídí členské státy, tak tyto nápady lze jen těžko prosadit. Byť by to bylo určitě skvělé! Mě osobně by se to strašně líbilo, a navíc jsem získal důkaz toho, že když to v Japonsku funguje, tak by to jistě šlo i u nás.
Ale zpátky k anime, hned po dovolené v zemi vycházejícího slunce jsi vyrazil na brněnský Animefest. Na místě je tedy srovnání anime popkultury v zemi svého původu a u nás. Jak to na tebe v rámci nynějších zkušeností působí?
Když srovnám Animefest s Akihabarou, v rámci zábavy vítězí Animefest. Je to prostě zábava, kdežto Akihabara je jednoduše business. Nicméně netvrdím, že Akihabara je nuda. Za mě je o objevování neznámého, něčeho, co nás žene v naší vášni kupředu. Animefest je především o uvolnění, a zábava je pak v tom, že se člověk cítí víc mezi svými.
Na Animefestu jsi prezentoval i elektronické digitální panely, které DigiDay nabízí k prodeji i k pronájmu. Jaké jsi s sebou měl, a jaký zájem vzbudily ze strany vystavovatelů a návštěvníků?
Letos jsme jich přivezli pořádnou nálož. Vzhledem k tomu, jak se Animefest stále rozšiřuje, souměrně s tím roste i dodávka našich panelů. V tomto roce jsem sebou měl poslední model značky LED View a úžasné iNavi, které nalákalo návštěvníky. LED View je výborný coby reklamní banner. Velice dobře vyniká na jakémkoliv stánku a odnáší si ze strany kolemjdoucích velikou chválu. iNavi zase posloužilo jako navigace. Vzhledem k tomu, že navigace byla v tom obrovském prostoru potřeba, tak byly panely hojně využity. Návštěvníci mohli vidět jaký kde běží program a získat kýžené informace.
Dá se tedy říct, že moderní technologie a anime se prolínají případně vhodně doplňují?
Anime je svět, kde popustíte uzdu své fantazii. Technika je cosi, co pomáhá anime ztvárnit v mnohem lepší podobně. Takže si myslím, že je to tak padesát na padesát.
Kam by ses rád v budoucnu podíval, ať už jako fanoušek anime, zájemce o moderní technologie, nebo jen coby „klasický turista”?
Další zemí, která se mi s prolíná anime je Itálie, přesněji Riminicomix. Na ten však asi nedostanu, ale Itálii jako takovou mám nyní v plánu. Co se týče asijských zemí, byl mi doporučen Vietnam, tak třeba někdy… V každém případě Japonsko je země, kam se moc rád vrátím. Je to jedno z mála míst, kde se člověk cítí dobře i mezi obrovským davem, a vůbec mu nevadí že je ve městě.